maandag 6 september 2010

Het verhaal van het blauwe vaasje

Er was eens een klein blauw vaasje. Gemaakt van keramiek en in een poederig blauwe kleur afgewerkt. In haar onderkantje staat "kizou" gegraveerd. Ook zit op haar derriere een mooi gouden stickertje met in heeeeele kleine lettertjes de Franse tekst "De luxe presents" en in het Duits "Exclusive Geschenke" en iets wat nog onleesbaarder was. Echt een wereldvaasje dus, chique hoor!
Haar bolle buikje geeft een tevreden aanblik en het mooiste zijn wel de drie bloemetjes en blaadjes die haar vormen zowel bedekken als benadrukken. Haar reizen door Duitsland en Frankrijk zijn lang en indrukwekkend geweest maar toch kon zij tot 5 jaar geleden haar plekje niet vinden. Op een of andere manier stond ze telkens op een andere tafel, in een ander huis of werd ze weggestopt in een kast. Nét toen ze het gevoel kreeg dat ze de mooiste jaren achter zich had gelaten, werd ze op gepakt, in een doos gestopt met nog een heleboel andere vaasjes en potjes. Wauw! Ze ging weer op reis. Gelukkig was ze nog goed te pas en miste ze maar twee miniscuul kleine plekjes glazuur; voor de rest was ze nog zeer het aanzien waard, dus ze was klaar voor wat er komen ging!
Maar er kwam niet veel. Ze werd tentoongesteld op een brocante in Moux en Morvan (Bourgogne, Frankrijk) en de weinige klanten die haar oppakten, zetten haar ook weer terug op het kleedje. Eén mevrouw, een Nederlandse, vond haar erg mooi, maar houdt niet van "rommel" in huis. Rommel! Wie heeft het hier over rommel! Maar goed dat ze heel wat eigenwaarde had, anders was ze van ellende achter de andere vaasjes weggekropen. Het werd schemerig en de markt werd opgebroken. Maar toen gebeurde het! Met een vaartje kwam er een heel vriendelijk mevrouwtje aangelopen die in goed Frans (welliswaar met een vreemd accent) babbelde en lachte met de verkoper. Ze pakte het vaasje zonder aarzelen op, betaalde en nam het mee naar huis. Joepie!

De mevrouw gaf haar thuis een warme douche, wreef haar af met een zachte doek, deed water in haar buikje en zette er een prachtig bloemetje in, wat een feest! Daarna kwam ze op een hele grote tafel te staan. De tafel was zó groot, dat ze bijna in het niet viel, maar gelukkig had het mevrouwtje er een mooie kaart bij gezet zodat ze toch de o zo gewenste aandacht zou krijgen. Op de kaart stond geschreven: "Voor Christy, Avec plaisir! Van Elly".

En nu staat ze bij mij. Altijd aanwezig, maar bescheiden. Nooit in een kast weggestopt, want dit is één van de liefste cadeautjes die ik ooit heb gekregen! Want ik was die mevrouw die niet van rommel hield en haar terugzette. Ik twijfelde wel hoor, want twee euro voor zoiets schattigs is natuurlijk echt een koopje. Elly vroeg of ik nog iets leuks had gezien op de brocante en ik vertelde haar van het vaasje en mijn (suffe) besluit om het niet te kopen. Elly was zelf heel druk op de markt, maar toch kocht ze stiekem het vaasje voor mij, zette er een bloemetje in, schreef de kaart en zette het in de Bistro op tafel alwaar ik het 's avonds vond. Ik heb vele geluksmomentjes gehad in en om Maison Bellevue en dit is er absoluut één van!


boeket ter ere van Camiel's 17e verjaardag!
Belangrijke taak: zijtakjes van boeket showen
Speciaal voor mij gemaakt, ik weet het zeker!

2 opmerkingen:

  1. :-)! Welkom bij de "rommel-mutsen-club". Er is niets in de wereld waar ik zoveel van hou als van mijn "rommel". Een oude wandelstok overgehouden van een drama-productie, een Zulu-deur meegesleept uit Zuid Afrika, een groene kist uit de kringloop-winkel, een beeld met olifantenkop uit Borneo (eigenlijk heuuuul lelijk), onderzetters van kurken bolletjes ;-). En ieder item tovert telkens weer een glimlach op mijn gezicht als ik ze bekijk. Vanwege het verhaal. Ik lees je blogje ook met een glimlach en ontroering. Ik weet zeker dat dit JOUW vaasje is en dat je over 40 jaar nog steeds glimlacht als je het ziet. Of voorziet van het juiste bloemetje dat ze verdient. Levenslang geluk voor 2 euro!! Hoe mooi kan het leven zijn..? X

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mmm, ik zag dat er een stukje tekst miste. Vast gebeurd door knip- en plakwerk. Nu het hele verhaal.

    BeantwoordenVerwijderen